Wednesday 26 April 2017

Pengalaman beli perabot Asis Ikea

Hujung bulan lepas, ada iklan dalam group solsta As Is. Apa tu AS IS? Barangan ex-display, reject, dented atau returned item dari store IKEA yang dijual dalam section khas yang dinamakan "AS IS".

Dah lama mengidam nak sofa bed solsta. Sebab sesuai untuk rumah yang kawasan kecil. Berbaloi pula boleh buat alas tidur. Sebelum ini pun dah pernah beli meja pre-loved ikea. Walaupun pre-loved kualiti masih okay.

Rezeki menyebelahi dapat beli solsta As Is daripada personal shopper IKEA. Kualiti semua masih tip top. Tapi sayangnya, kulit saya sensitif. Jadi macam gatal-gatal bila duduk situ. Orang lain tak pulak! Langsung tak.

Bila kita yang ada alergi memang akan lagi sensitif berbanding orang lain. Jadi lepas ini, kalau perabot yang berkain-kain macam sofa, tilam memang kena beli yang baru.

Kalau untuk yang tiada alergi memang amat berbaloi beli As Is atau pre-loved. Zaman berjimat sekarang. Itu lah yang saya harapkan tapi lain pula jadinya.

Tapi kalau nak beli secondhand pun kena hati-hati. Kadang-kadang lagi berbaloi beli yang baru terutama barang elektrik. Kalau beli tilam pastikan bukan tilam lama sangat. Sebab saya pernah baca post orang bagitahu dia beli tilam pre-loved ada pepijat. Habis satu rumah kena. Dah jadi kerugian.

Tips beli pre-loved atau second-hand:
~Kalau boleh pergi tengok keadaan barang dulu
~Tanya tahun bila beli
~Sila check berfungsi atau tak kalau beli barang eletrik depan penjual. Nak selamat, beli yang masih dalam warranty.

Setakat ini perkongsian daripada pengalaman saya.

No comments:

Post a Comment