Saturday 25 July 2015

Getah betik rawat ketuat

Salam Syawal.

Hari ini duduk rumah. Tak beraya. Orang pun takda yang datang raya hari ini. Jadi boleh rehat tengok Hindustan. Dah lama tak layan Hindustan tapi cerita ini best pula. Kisah perempuan yang jadi isteri dan ibu. Dia tak pandai speaking. Suami dan anak-anak pandai. 

Eh lari tajuk pula. Bulan 5 hari itu tiba-tiba kaki ada benjolan, ingatkan ketumbuhan tapi ketuat. Selalu guna sepit kuku buang kulit yang keras. Tapi tetap tumbuh. Rasa tak selesa. 

Tergerak nak cuba petua tradisional yang di google. Ada macam-macam. Tetapi yang ada dirumah hanya getah betik. Nasib ada tanam pokok betik. Banyak kegunaan. Hari itu buat ubat demam denggi abang-abang. 

Untuk ketuat, saya patahkan satu dahan betik, kemudian sapu getahnya di ketuat. Dua kali buat masa puasa hari itu. Nampaknya ketuat macam kecut. Ingat nak buat lagi petang ini. Tapi kena hati-hati ambil sebab celah-celah dah berbuah kecil. 

Sebenarnya banyak lagi petua lain. Anda boleh goole petua tradisional ketuat. Boleh cuba ikut apa yang ada dirumah. Jimat sikit belanja beli ubat. 

Ok lah. Nak sambung lagi tengok Hindustan. Tak habis lagi. Salam semua.

Written by:
Le Leyn

4 comments:

  1. Lama tak layan Hindustan, last sekali sambil buat kuih ketayap tengok Jodha Akhbar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya sekrg sy x layan. Sbb Hindustan ade unsur2 x bersesuaian sgt nk tengok seisi keluarga. Tp kali nih cter dia more to family story, xde lawan ganas, n sambil mkn kuih raya. Itu yg layan. Hehe

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Bollywood pun dah nak macam Hollywood sekarang.
    Memang kena pilih betul-betul untuk tontonan sekeluarga.

    ReplyDelete