Tuesday 27 December 2016

Review produk untuk kulit berjerawat

Al-kisahnya aku bukan dikurniakan wajah yang terbebas daripada jerawat bermula remaja. T.T Tapi in my case jerawat aku jenis jerawat pasir dan sebulan sekali tumbuh seketul besar. Tapi yang seketul itulah tumbuh dekat kawasan muka yang obvious. Macam dekat tengah hidung, kening. Itu yang paling stress dan sakit pulak tu.

So kali ni just nak share sikit2 produk yang aku pernah pakai lah untuk hilangkan jerawat.

1) Masa zaman sekolah dulu, aku guna temulawak. Temulawak ni dalam bentuk minyak. Takde gambar sebab dulu sekolah belum zaman smartphone.

Rate: 3.5/5
Note: Rasanya macam okay produk ni sebab aku ada repeat beli. Tapi aku tak sure sebab dah lama sangat zaman ni. Jerawat aku pun masa tu jenis biasa dan sikit.

2) Clean&Clear Acne gel

Produk ni paling best lah! Sebab paling lama guna. Kadang-kadang bila letak kat jerawat terasa gatal dan pedih. Itu yang best sebab rasa tindakbalas dia. Pastu gel dia jernih. Lepas sapu biar jalan-jalan pun orang tak perasan. Stok wajib ada dulu.

Rate: 4/5
Note: Produk ni bagus berkesan. Jerawat pasir yang tumbuh kat dahi masa stress buat assignment semua clear. TAPI sebab dah lama pakai jerawat jadi "resistant". So dah kurang berkesan hingga hampir tak berkesan.

3) Oxy

Lepas ternampak iklan oxy, aku rasa nak move on pakai yang ini pula. Aku guna krim oxy untuk jerawat je. Aku tak tahu ada DUA jenis iaitu Oxy5 dan Oxy10. Aku terbeli oxy10 (sepatutnya beli oxy5 dulu sebab oxy10 kepekatan benzoil lagi tinggi) Sapu kat jerawat memang pedihhhh. Jerawat memang cepat kecut.

Rate: 3/5
Note: Walaupun jerawat hilang kecut cepat tapi parut jerawat ada. Kalau jenis parut aku bukan berlekuk tapi parut merah-merah. Jelas nampak.

4) Aiken Tea Tree

Sekarang aku dah lebih alert untuk cari produk yang takde bahan kimia berbahaya seperti paraben dan SLS. Aiken memenuhi ciri-ciri itu. Aku guna pencuci, toner, krim jerawat, minyak tea tree. Hampir setengah tahun juga dah guna Aiken.

Rate: 4/5
Note: Aiken bau herba kuat. Bila pakai krim jerawat rasa muka gatal. Minyak tea trea buat muka berangin. Rasa macam letak minyak kapak kat muka. Jerawat tak cepat kecut tapi bila hilang takde tinggalkan parut. So aku rasa dia rawat dari dalam sebab itu ambil masa nak berkesan. Bagi aku Aiken sesuai untuk dipakai jangka panjang sebab dia rawat slow-slow. Bukan 2-3 hari muka dah okay. Aku akan teruskan pakai Aiken sampai jerawat "resistant" lagi.. HAHAHA

5) Cetaphil

Aku tak tahu kenapa ramai suggest kan cetaphil walaupun ada bahan kimia paraben dan sls. Tapi sebab ramai kata okay, aku pun try beli trial punya. Aku pakai ni in between aku pakai Aiken. Sebab masa tu aku rasa Aiken lambat sangat berkesan.

Rate: 2.5/5
Note: Aku rate separuh je sebab aku pakai sekejap. Jadi aku tak pasti keberkesanannya. Tapi masa aku pakai, rasa macam okay. Tak berbuih sangat dan muka rasa licin. Tapi masa ini aku ada campur-campur pakai dengan Aiken.

Buat masa ini, produk-produk ini je lah aku pernah pakai untuk rawat jerawat. Sekarang aku masih guna Aiken untuk krim jerawat, t3 oil dan toner. Pencuci muka aku nak guna Himalaya whitening pula nak bagi muka glowing sikit. Sebab seriously rasa muka kusam walaupun jerawat kurang. Okay ini sahaja kali ni. Assalam..

4 comments:

  1. Assalamualaikum nak tanya, pimple cream aiken tu mmg akan rasa gatal2 ke ? Itu normal atau tak sesuai dengan kulit ek?

    ReplyDelete
  2. Sy bru jer start pakai...harap2 sesuai lah

    ReplyDelete
  3. Pimple krim tu pakai lepas bila ya

    ReplyDelete
  4. Dah guna aiken acne cream bgs sgt

    ReplyDelete